BP.2: Experimentele les: Communicatieve context

BP.1 > BP.2 > BP.3 > BP.4 > …

Hoe maak ik een tijdslijn? Hoe wordt een tijdslijn laag per laag gemaakt? Welke soorten tijdslijnen bestaan er al, welke zijn klassieke voorbeelden en welke tijdslijnen springen er uit?

Om deze vragen te beantwoorden, kijk ik naar bronnen zoals Edward Tufte’s Beautiful Evidence, Daniel Rosenberg en Anthony Grafton’s Cartographies of Time en Stephen Boyd Davis’ History on a Line.

Ik ga zelf het proces, van een tijdslijn maken, stap voor stap volgen tot het eindresultaat, deze stappen documenteren samen met het resultaat en dit hele proces zou dan mijn bachelorproef vormen.

Het is de bedoeling ook dat er uit dit onderzoek een aantal tijdslijnen uitkomen, worden gebundeld en dat er één tot drie worden uitgelicht en daarvan het stappenplan als een apart resultaat wordt uitgebracht.

De bundeling gaat gelijken op al bestaande archieven zoals TimeViz Browser en The Data Visualisation Catalogue.

Uiteraard heeft elke tijdslijn een inhoud nodig, in mijn geval gaat het over een onderwerp die groeiende belangstelling krijgt in onze maatschappij: genetische manipulaties. Dit onderwerp heeft nog geen duidelijke tijdslijn, en voor een reden. Alleen al wikipedia geeft een honderdtal bulletpoints met evenementen gerelateerd met dit onderwerp.

Ik ben begonnen met een lijst aan te maken met alle evenementen rond genetische manipulaties onder het toeziend oog van kennissen in biochemie en medische laboratia, die me wegwijs maakten in de basistermen van het DNA.
Men kan natuurlijk vanaf het begin van domesticatie van dieren spreken over genetische manipulaties, aangezien evolutie van het leven zelf één grote manipulatie is. Dus is de vraag tot waar ik me ga moeten limiteren.

Omdat dit waarschijnlijk een grote aantal gegevens gaan worden, focus ik me nu op tijdslijnen die dit ook zouden aankunnen zonder onleesbaar te worden. Ik heb ook de intentie om zowel analoge als digitale media te gebruiken voor dit werk, die elk hun voordelen hebben, dat beperkt op zich al de aantal soorten tijdslijnen.

Na gestart te zijn met eigen tijdslijnen te beginnen maken met een klein aantal data van genetische manipulaties, heb ik zelf nog nota’s genomen (excuseer de slechte kwaliteit scans) om ze te verbeteren.

Ik ben nu in de fase om ze te verbeteren aan de hand van Tufte’s doordachte analyse van Charles Minard’s Carte figurative des pertes successives de l’Armée Française dans la campagne de Russie 1812-1813. Maar ook aan de hand van eigen nota’s, die u hierboven hebt kunnen lezen, zodat ik mijn opzet niet uit het oog verlies.

4 thoughts on “BP.2: Experimentele les: Communicatieve context”

  1. Studie gaat de goede richting op.
    Wil je de schetsen [rood op zwart] eens op meer betekenisvolle wijze presenteren / organiseren [categorieën en relaties ] met labels die omschrijven wat er te zien is.

    voor je eerste uitwerkingen:
    – erg uniforme eerste indruk
    – je ‘toegang’ tot onderliggende? info wordt [slechts] gevormd
    door datum (jaar) en (familie)Naam
    > >> hoe komt die onderliggende info (nu *zinnetje* in een onderliggende tabel) aan boord?
    – ik krijg geen “beeld” van de bijdragen/ exploten van / inzichten van / de opgesomde namen
    – de vorm van de vlecht en de verschillende tinten rood is “intrigerend” – maar = hoe ‘ondersteunt’ deze je verhaal [ de geëditeerde inhoud van je ‘tijdlijn’… ]

    Hieronder nog wat ‘food for thought’
    RHIZOMATIC CONNECTIONS
    We form a rhizome with our viruses, or rather our viruses cause us to form a rhizome with other animals. As Francois Jacob says, transfers of genetic material by viruses or through other procedures, fusions of cells originating in different species, have results analogous to those of “the abominable couplings dear to antiquity and the Middle Ages.” Transversal communications between different lines scramble the genealogical trees. Always look for the molecular, or even submolecular, particle with which we are allied. We evolve and die more from our polymorphous and rhizomatic flus than from hereditary diseases, or diseases that have their own line of descent. The rhizome is an anti-genealogy.
    A Thousand Plateaus, 1987: 10-11.

    gepost in Deleuze and Guattari Public group

  2. tekst:
    die groeiende belangstelling krijgt van onze groeiende maatschappij: genetische manipulaties.

    ? ‘onze groeiende maatschappij’ : wat betekent dat?

  3. het beeld (rood op zwart) waar je 4 systemen in kruisvorm schetst: vervang die synthese eens door gebruik te maken van de originele scans?

  4. Hou de tijd versus afstanden (schaal) in je tijdslijnen in het oog en onder controle. Bekijk ook dat je door het plaatsen van enkele ‘mijlpalen’/punten het gevoel tijd en binnen welke tijdsgeest bepaalde ontdekkingen/onderzoeken gebeurden kan duiden. Geef de kijker een houvast anders verliest deze zich in de tijd. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *