A Healthy Workflow

Wegens de Belgische maatregelen om COVID-19 in te dijken. Italië en Spanje zitten in een lockdown, België niet, maar ikzelf benoem het eerder als een ‘soft’ lockdown. Gelukkig stelt onze overheid lichamelijke beweging en frisse lucht nog in belang, wat maakt dat we nog naar buiten mogen gaan, gaan joggen, wandelen… Maar door de maatregelen zijn onder andere de scholen gesloten. Dit maakt dat velen onder ons (studenten) hun werkplek ‘verliezen’. Dit geldt ook voor mezelf, en ondervind een grote drempel om te beginnen aan het werk, en nog een grotere om eraan bezig te blijven.

Daarom heb ik even alles op pauze gezet om eens na te gaan hoe ik een gezonde werkomgeving kan creëren van mijn appartement in een lockdown zoals deze.

Productiever worden

Enkele bronnen die ik heb geraadpleegd zal ik citeren, want uiteraard ben ik niet zomaar zelf met deze tips gekomen

soChicken (Youtuber)

  • Minder doen

Jelle Hermus, de YouTuber achter het kanaal ‘soChicken’ geeft deze tip. Hij bedoelt daar niet mee om echt minder te werken, maar om niet aan meerdere projecten tegelijkertijd te werken. Stel je prioriteiten. Maak desnoods een mindamp om te bepalen wat juist je prioriteit is, en werk daar aan. “Er is maar één ding het meest belangrijk”. Dan kun je meer productief en gefocust werken, omdat je niet met 20 taken tegelijk bezig bent, maar met de top 3.

  • Een planning maken

Jelle haalt ook aan dan een planning van groot belang is. “Vaak hebben we uitstelgedrag als we het overzicht verliezen“. Met een planning waar je prioriteiten in staan, richt je je meer op zaken die écht belangrijk zijn. Het helpt je meer ontspannen

  • Breek taken op

Grote taken opsplitsen in kleine taken. Is een gouden tip om makkelijker te beginnen werken aan je taak. Té algemene doelstellingen schrikken af, zoals een blank page. Deel je taken op in concrete doelen, dit helpt om vooruit te komen.

  • Focus op 1 ding

De laatste tip die Jelle geeft is “stop met multitasken en concentreer je op 1 ding”. Je moet niet steeds bereikbaar zijn. als je de taken goed hebt opgedeeld, zou je in een denk- of doe-sprint van 30 minuten ver genoeg vooruit geraken/ de taak te voltooien.

Bothrs

In het begin van het schooljaar ben ik naar een beurs geweest in Bozar in Brussel ‘Young Talent in Action’ (YtiA). Daar heb ik een aantal insights opgedaan, de grootste bij de organisatie Bothrs en hun ‘Decision Dash’ programma.

Decision Dash

In deze ‘denksprint’ ga je op zoek naar hoe je je tijd besteed. Daarna in kies je 1 van die categorieën (bv. werk, sport, hobby…) en som je een aantal problemen die je erbij hebt.

Welke problemen heb je? en hoe zou het er uitzien als je een bepaald probleem niet had? Ik zal mezelf als voorbeeld gebruiken.

Mijn grootste probleem op vlak van werk (als ook persoonlijk) was: een beslissing maken. Een van de moeilijkste dingen die ik moet doen. De problemen die daarbij kwamen kijken moest ik niet opsommen, maar wél; welke problemen ik niét zou hebben als ik wél beslissingen kon maken. Ik begon mijn lijstje. Als ik geen probleem had of sneller beslissingen kon maken: Had ik minder problemen met de deadlines op school, kan ik een betere planning maken, ervaar ik minder stress door de tijdsdruk, werk ik efficiënter vanwege een betere planning en verminderde stress… etc. De bal ging aan het rollen.

Sindsdien werk ik aan mijn ‘decision-making’ skills.

Door deze ‘decision dash’ sprint te doen, heb ik mijn zwakte gevonden, en hoeveel inherente problemen dit met zich meebrengt. Doordat ik zelf heb moeten ondervinden welke problemen het met zich meebracht, heb ik het belang ingezien van waarom ik hieraan moet werken.

Insight: How to focus on what you’re doing, for real.

Brothrs deelt hun kennis met de wereld. Efficient werken is hun doel.

In deze post willen ze meedelen hoe je écht moet focussen op je werk. Met 4 regels zetten je ze op je plek:

“Don’t wait around until you got lots of time and you’re in the mood to work.. You need to fight to incorporate it into your schedule”

“Concentration is a skill you need to train, so whenever there’s a ‘dead’ moment, fight the urge to distract yourself. Embrace the boredom!”

“Quit social media. It constantly pulls your attention away, manipulates your mood and affects your mental well-being”

“Minimize any type of shallow work that doesn’t require interrupted concentration”

Insight: A new approach to finding focus and energy in your daily life.

Bekijk ook zeker deze post over hoe je focus en energie kunt vinden.

Mentale gezondheid

Om een mentale gezondheid te behouden in alle drukte van het werk dat nog moet worden gedaan, is het essentieel een balans te vinden in je workflow en niet aan de extremen te komen (‘ik heb geen fut/ inspiratie om te werken’ <–> ‘Ik werk de hele dag goed door van 9 – 5’)

Want, als je de hele dag goed doorwerkt voor uren per dag, komt er een moment dat je crasht en uitkomt bij ‘ik heb geen fut om te werken’, en ben je ‘op’.

Chris Do heeft hier een heel leuke, waardevolle Instagram-post over gemaakt. De post heet “The secret to Happiness“.

Ook zou ik zeker deze video eens bekijken als je het moeilijk hebt je algemene mentale gezondheid op pijl te houden. Ook dit kort interview met verschillende mensen die hun eigen tips meedelen.

Eigen aanpak

Door de jaren heen heb ik voor mezelf ondervonden wat goed voor mij werkt in termen van zowel mentale gezondheid als een goede workflow. De combinatie hiervan is genoeg pauze, en een goede werksprint.

Niet te lang aan één stuk door werken. Ik heb een korte aandachtsspan. Dit komt omdat ik mij volledig focus op wat ik aan het doen ben. Na 20 minuten begin ik afgeleid te raken. Slechts in enkele uitzonderingen kan ik langer aan één stuk door werken. Wanneer ik dit voel, leg ik de pen neer/ de computer weg en ga voor wat ontspanning. Ik ga een frisse neus halen, maak een wandeling, even een half uur op het toilet zitten, teken, doe een dutje, speel geïmproviseerde minigolf, even in de zon zitten en ontspannen… Meestal zijn mijn pauzes ongeveer even lang (+- 20 minuten) als mijn werksprint.

Frequente pauzes. Natuurlijk bestaat mijn dag niet uit 20 minuten werken, 20 minuten pauze, werken, pauze, werken, pauze. Dit zou te veel van het goede zijn.

Verdeel werk. Ik geef mezelf ook nooit elke dag aan 100%. Om mijn mentale gezondheid stabiel te houden, werk ik 100% verdeeld over de week (zie Chris Do’s post, “the secret to happiness“).

Veel fruit is een gouden tip. Soms een kommetje chips of ‘tuc’-koekjes kan heerlijk zijn, maar ongezonde snacks wegen niet enkel door op de weegschaal maar ook in hoe je mentaal voelt. Fruit of gezonde gevarieerde snacks houden je vitaminen in check en zijn houden je honger en metabolisme in toom.

Een concrete To Do lijst die fysiek aanwezig is helpt me om een overzicht te bewaren, maar vooral: helpt om te zien welke achievements je al hebt gemaakt. Het is makkelijk om in het denkpatroon te vallen: “Ik heb niets gedaan”. Door bij te houden welke taken je al hebt vervuld – hoe specifieker hoe beter – blijf je jezelf eraan te herinneren dat je wel degelijk bezig bent, en dat een resultaat er niet zomaar komt, en een geheel is van alle kleine stappen die je neemt.

Sta op zoals gewoonlijk. Opstaan helpt om de dag goed te beginnen. Uitslapen mag in het weekend. Behoud zo veel mogelijk

Stap uit die pyjama. Dit is persoonlijk de moeilijkste stap om te volgen, maar mezelf klaarmaken helpt om me beter in mijn vel te voelen.

2 thoughts on “A Healthy Workflow”

  1. Top, goede zelfstudie en zelfonderhoud, en onder het mom van ‘zorg goed voor jezelf en anderen’ link ik deze post op de ‘hoofd blog’ zodat al de studenten dit indien nodig kunnen lezen!

    1. Bedankt! Ik ondervond zelf al snel de muren waar ik tegen botste in quarantaine.. Daarom deze post! Voornamelijk ook als herinnering voor mezelf gepost.. Ik kan niet zeggen dat ik ook alle ‘tips’ steeds goed opvolg.. Het is een vallen-en-opstaan-proces. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *